Moodboards



Tijdens mijn opleiding Interieur Adviseur op het Deltion maakte ik vrijwel in het begin kennis met moodboards maken. Maar is dit echt een waardevol element tijdens je interieur advies? Iets wat ik mij vaker afvraag.... 

Eerlijk gezegd heb ik de moodboards, die ik tijdens mijn opleiding heb gemaakt, niet bewaard. Na druk opzoek te gaan naar stukjes stof, verf stalen of zelfs grote materialen als steen en hout heb ik dit nooit als een echte meerwaarde gezien.

Begrijp me niet verkeerd! Ik zie een meerwaarde in het laten zien van materialen, maar niet opgeplakt op een groot stuk karton. Je moet het materiaal goed kunnen voelen, kantelen en alle kanten kunnen zien om echt een goed idee te krijgen van het materiaal. Materiaal is essentieel in je ontwerp en kan een groot sfeer effect geven.
Tijdens mijn adviezen op mijn huidige werk laat ik mensen dan ook het materiaal echt voelen en zien. Geen kleine stukjes opgeplakt maar hele stalen bij elkaar gezocht waar de kleuren goed mee tot zijn recht komen.



Welke meerwaarde ik wel zie in moodboard zijn de meer "inspiratie boards". Een sfeer willen weergeven door middel van verschillende afbeeldingen. Kleurcombinatie's en gevoel wat je hiermee kan weergeven is, naar mijn mening, een stuk sterker. Deze boards zullen dan ook met de klant besproken moeten worden voordat er een ontwerp gemaakt wordt. Jou'n ideeën over het ontwerp, past dit bij het sfeer gevoel wat de klant ook voor ogen heeft? Zo ja kan je met je inspiratie board verder naar het schetsontwerp. Samen kom je zo tot een beter ontwerp. 

Om je een idee te geven wat ik bedoel met inspiratie boards kun je hieronder een aantal voorbeelden zien. Werken jullie met zulke inspiratie boards?










Meer van deze inspiratie beelden zien? neem dan een kijkje op mijn pinterest bord: moodboards


0 reacties:

Een reactie posten